Alternatywy dla copyright

1. Nic

Przykłady przemysłu mody i pornografi (która co prawda jest objęta ochroną - ale bardzo rzadko jest ona egzekwowana) - pokazują, że być może ochrona jest w ogóle zbędna. W przypadku oprogramowania czytałem gdzieś statystykę, że 80% rynku oprogramowania w USA to jest 'in-house' i 'services' i tylko 20% rynku zależy od praw copyright, w Polsce te proporcje pewnie są jeszcze dużo bardziej przesunięte.

Literatura:

  1. Against Intellectual Monopoly Michele Boldrin and David K. Levin
  2. Against Intellectual Property N. Stephan Kinsella
  3. Access to Knowledge in the Age of Intellectual Property praca zbiorowa, edytorzy: Gaëlle Krikorian i Amy Kapczynski

2. Rozszerzenie opłat zbiorowych

Pytania - jak dystrybuować.

Literatura: Sharing: Culture and the Economy in the Internet Age

Proporcjonalnie do popularności

Jak tą popularność mierzyć?

Problemy:

  • totalitarność podglądania z czego obywatele korzystają

  • boty

  • kopiowanie treści w inne miejsca na internecie

  • mierzymy odsłony, wizyty czy użytkowników?

  • kto właściwie to mierzy i jak można to skontrolować

Creative Contribution

Popularność mierzona jest na ochotniczej próbce internautów i w sajtach udostępniających. Pomiary są też sprawdzane z innymi źródłami, żeby sprawdzić czy to jest wiarygodne - ale te weryfikujące pomiary niekoniecznie powinny być podstawą wynagrodzenia - a jedynie mogą być podstawą zmian w systemie. Postulowana jest duża próbka - w rodzaju 1/400 wszystkich użytkowników internetu (w danym kraju jak rozumiem). Open-Sourceowe pluginy mają robić agregację użycia dzieł (mierzy się tylko fakt ściągnięcia/obejrzenia albo udostępnienia innym). Walka z oszustwami przez utrudnienie/spowolnienie rejestracji (eliminacja botów) i weryfikacja między niezależnymi źródłami. Walka ze spamem za pomocą 'społecznościowych' filtrów pokazuje, że to może działać.

Poza mierzeniem popularności autorzy też postulują 'competetive intermediaries' - ale nie znalazłem jeszcze dokładnego opisu jak by miała ta część systemu działać.

Kupony

Rozdzielane po równo każdemu obywatelowi które ów obywatel może następnie przeznacza według swojego widzimisię. Na podobnej zasadzie działa już komercyjny Flattr. Problem z płaceniem sobie.

Umożliwienie crowdfundingu

Pisze o tym Vagla

Niezbywalne prawa majątkowe

Autorzy mogliby udzielać licencji na 5 lat - ale nie mogliby sprzedawać praw.